Anne Laarman

Naam:Anne Laarman

Functie:European and Benelux Trademark attorney, Managing Partner

Afdeling:Mark Your Brand

Tel:+31 (0)40 243 37 15

Mail:A.Laarman@aomb.nl


Een gedreven IP-consultant maar bovenal een rasechte ondernemer. Anne Laarman denkt met cliënten mee over de innovatiekracht van een vinding en het commercieel inzetten van een product of merk in de markt. In een maatschappij waarin alles kan worden gekopieerd , biedt zij ondernemers met Intellectueel Eigendom iets wat de essentie van hun onderneming beschermt. En waar mogelijk zelfs naar een hoger niveau tilt.

Anne's kracht ligt in het vinden van een goede mix van IE-middelen, waarmee een ondernemer de voorsprong op zijn concurrenten behoudt. De mooiste kant van het vak vindt Anne het contact met de ondernemers zelf. En dan de kick als het inderdaad weer lukt een goede mix van IE-middelen te vinden opdat een ondernemer zijn voorsprong op concurrenten behoudt. Ondernemers hebben lef, denken in kansen en daarbij hoort eigenwijs zijn. Het is haar passie deze ondernemers ervan te overtuigen dat Intellectueel Eigendom geen noodzakelijk kwaad is maar van grote waarde!

Sinds 2017 is Anne actief als voorzitter van het Management Team van AOMB. Authenticiteit, discipline en respect staan bij Anne hoog in het vaandel. Alle handelingen die zij uitvoert, toetst zij aan deze speerpunten. Alleen op die manier bereik je volgens haar het meest.

Haar vrije tijd brengt Anne graag door in de buitenlucht. Wandelen, zwemmen, koken, als het maar buiten is!





Werkzaam bij AOMB sinds

Vanaf 2007 werkzaam bij AOMB

Vestigingsplaats

Eindhoven HQ, Arnhem

Expertises en werkgebieden

Merken- en modellenrecht, auteursrecht en exploitatie van intellectueel eigendomsrecht onder andere middels overeenkomsten

Opleidingen

Studie Rechten en studie Filosofie - Radboud Universiteit Nijmegen (afgerond in 1986) en Postacademische opleiding Merkenmanagement - Rijksuniversiteit Groningen (afgerond in 2001)


Relevante werkervaring

Voorheen werkzaam als trainee merken-/modellengemachtigde bij een collega-kantoor, als Benelux en Europees Merken-/Modellengemachtigde, als directeur/oprichter van Marking (dochteronderneming van Novagraaf, destijds Markgraaf) en als directeur/oprichter van Merken- en Modellenbureau Markube in samenwerking met collega Marijke Van kan

Nevenactiviteiten

Bestuurslid Stedelijk Netwerk Arnhem, Lid Jury Koning Willem 1 Prijs, lid van VNO-NCW, LES, Ecta, Vereniging van Auteursrecht, Stedelijk Netwerk Arnhem, BMM en INTA

Blog

  • What’s in a name?
    Nederland staat goed bekend op voedingsmiddelen gebied. Biotechnologie dankzij concerns als Friesland Campina en DSM geeft ons een belangrijke voorsprong.

    Als je nieuwe producten ontwikkelt voor de consumentenmarkt is het raadzaam goed na te denken over de naamgeving. Enerzijds wil je er een merk aan geven, anderzijds moet je het product duiden, met andere woorden een soortnaam bedenken naast de merknaam. Die soortnaam moet de consument zo veel mogelijk informatie geven over de eigenschappen, de kwaliteit, de herkomst en toepassing van het product. Daarbij hebben we wel te maken met allerlei regelgeving op het gebied van voedingsmiddelen en claims voor bepaalde termen.

    In dat kader heeft de Hoge Raad onlangs een arrest van het Hof bekrachtigd en werd kortom bevestigd dat zuivelproducten en dus het woord “zuivel” duidt op producten vervaardigd uit melk waarbij melk een dierlijke oorsprong heeft. Dit betekent dat de benaming “zuivel” niet mag worden gebruikt voor plantaardige producten. Hierbij moet worden gelet op de omstandigheden van het geval maar de toevoeging van bewoordingen “yoghurtvariatie” of “zuivelvrije variatie op melk” betekenen niet per definitie dat bijvoorbeeld sojamelk geoorloofd is. In tegendeel. Ook indien geen aanduiding wordt toegevoegd dat het om een ander product dan melk gaat is de term sojamelk verboden, aldus het Hof.

    De innovatie op het schap maakte dat wij de supermarkt in doken om de praktijk te toetsen aan deze recente gerechtelijke uitspraak.

    Neem RUNDERREEPJES van Veggie Chef. Maakt de toevoeging van het begrip “vegetarische” voor RUNDERREEPJES deze verpakking geoorloofd? Wij denken het niet. Het is in ieder geval misleidend.

    En is een variant STUKJES VAN RUND voldoende om aan de warenwetgeving te voldoen? Albert Heijn vindt van wel, zie bijgaande verpakking.

    Europese fabrikanten zijn wel alert op deze regelgeving. Het kost immers veel geld om de bestaande verpakkingen te wijzigen. Zo kenden we vroeger OAT MILK maar dit product is onlangs veranderd in OAT DRINK. De marketeer van dit product zal zich afvragen of OAT DRINK de consument wel voldoende zal aanspreken. OAT MILK zegt immers veel meer over het product.

    Voor Alpro, een van de belangrijkste leveranciers van sojamelk betekent de eerder genoemde uitspraak dat zij de naam moet veranderen in bijvoorbeeld sojadrink. Interessant is het antwoord op de vraag of zij hier dan wel MILKY & CREAMY aan mag toevoegen?


    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan een kijkje op www.markyourbrand.nl