We hebben het allemaal gehoord en gezien, in China en in verschillende andere landen is sprake van een uitbraak van een zeer bedreigend virus. Dit virus is genoemd, het Coronavirus.

Hoe komt het virus aan zijn naam? Als je het coronavirus onder een elektronenmicroscoop bekijkt zie je alleemaal uitsteeksels die lijken op een kroon. Corona is de Latijnse benaming voor kroon. Ontegenzeggelijk zijn de gevolgen allereerst en vooral vervelend zo niet desastreus voor de getroffen personen, en hun omgeving.

Ondertussen zien we op social media de eerste foto’s en filmpjes waarin een link wordt gelegd met het bekende Mexicaanse biermerk CORONA van AB InBev. Voor een merkhouder geldt aandacht in de media vaak als exposure, een positief verschijnsel. Ook andersom, haken merkhouders graag aan in de media als sprake van grote events zoals sportevenementen of gebeurtenissen van nationaal belang. De huidige situatie heeft een tegenovergesteld effect. Het virus kent geen positieve kanten waar een merkhouder op ludieke wijze bij kan aanhaken. Integendeel.

Helaas kun je aan een situatie als de onderhavige als merkhouder weinig doen; dit is een geval van overmacht. Net zo als orkanen en tyfoons, welke een persoonsnaam krijgen toegekend. Laten we hopen dat deze virus uitbraak snel een halt wordt toegeroepen. En als alle seinen op safe staan, is het misschien aan Corona om een positieve actie te starten op social media.