In de merkenwereld is dit een bekende naam: Michael Gleissner, multi-miljonair. Michael Gleissner is zo bekend vanwege een zeer groot aantal merkenaanvragen, verricht in bijna 40 verschillende landen, in de afgelopen jaren. Alleen in de Benelux bezit hij al meer dan 1500 merkrechten.

Gleissner lijkt in te spelen op de actualiteit, zoals merkaanvragen vaak gedaan vlak vóór of na de release van een muziekalbum. Ook bekend zijn de vele aanvragen voor voornamen. De aanvragen worden verricht op naam van verschillende BV’s.

Deze week is naar buiten gekomen dat mijnheer Gleissner een merkadviesbureau, N-Cubator genaamd, heeft gelanceerd dat zich profileert met toegang tot "een grote portfolio van merken en domeinnamen". Het heeft er alle schijn van dat Michael Gleissner optreedt als een doorverkoper, niet van auto’s maar van merken en domeinnamen….

Wij onderschrijven het uitgangspunt dat iedereen een merk kan aanvragen. Hierbij geven wij de wetgever in overweging serieus na te denken over een aanvraagverbod door kapers…of de invoering van een ontmoedigingsbeleid voor kapers. Zo een beleid moet de activiteiten van ondernemers uiteraard niet aan tasten. Dit kan bijvoorbeeld door invoering van een eis tot in gebruikname van een merk, of de voorwaarde van een Verklaring van intentie tot gebruik.