De afgelopen weken volgden we met spanning de media over de ontwikkelingen van het vaccin. Als er geen grootschalige kerstfestiviteiten zijn is dat het lichtpuntje.

Koploper is de samenwerking tussen het Amerikaanse Pfizer en het Duitse BioNTech. Hiervan heeft Nederland via de EU een flink aantal doses ingekocht. Als het wordt goedgekeurd zal het één van de belangrijkste vaccins zijn. In de zomer werd via de publieke merkenregisters de merknaam die BioNTech had gekozen voor dit vaccin bekend, namelijk COVUITY.

Pfizer heeft zelf ook nog een merknaam geregistreerd voor een vaccin COVLINIC maar COVUITY zal ons de vrijheid moeten brengen.
COVUITY, een naam met een beschrijvende prefix. De totaliteit leest wat lastig maar klinkt best goed. Als je het snel uitspreekt is COVUITY net LIBERTY en dat is waar we naar hunkeren.

Maar toch eens kijken naar de andere farmaceuten die in de race zijn zoals de Duitse CureVac, Moderna, Johnson & Johnson, Sanofit. Er zijn in ieder geval veel merken met de prefix COV ingediend.

Het recent ingediende merk van CureVac is memorabel, namelijk CVnCoV…. Als je merken altijd moet toetsen op leesbaarheid en uitspreekbaarheid zal dit merk die toets niet halen. BioNTech had ook nog een paar alternatieven, KOVIMERNA en - hoe origineel - CORVAC. Concluderend, hoewel het een zeer beperkt onderzoek is - lijken farmaceuten vast te houden aan de strategie met beschrijvende merknamen. Logisch want je wilt het makkelijk maken voor de consument. Meestal een patiënt en zeker niet alleen de goed geïnformeerde arts die makkelijker met pharma aanduidingen overweg kan.

Desalniettemin had de merknaam voor het verlossende Corona vaccin wat ons aangaat wel wat meer fantasiegehalte mogen hebben. Wij zitten er allemaal zo op te wachten dat - wat voor naam het ook zou zijn - we extra moeite doen om deze te onthouden. Maar nu het aantal filings voor COVUITY inmiddels op 130 aanvragen staat lijkt een re-branding niet meer reëel. Een gemiste kans wat ons aangaat.