Het is niet onbekend een merk als mens neer te zetten en zijn/haar kenmerken te definiëren. In coronatijd is dit wellicht nog belangrijker. Waar sta je voor als bedrijf? Wie ben je?

Jack de Graaff, oprichter van Marketingbureau Mensch heeft hiervoor een speciale werkwijze ontwikkeld, de zogenaamde CH-sessie. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij graag naar de website www.mensch-amsterdam.com.

Deze werkwijze gaat uit van twee belangrijke factoren, namelijk competentie en warmte. Met andere woorden: Hoe goed heeft die ander het met mij voor? Bij competentie gaat het om de vraag of (en hoe!) de andere partij zijn of haar voornemen daadwerkelijk kan en gaat uitvoeren.

Deze twee vragen zijn gedestilleerd tot drie factoren: Competentie, Persoonlijk en Moraliteit. Volgens De Graaff zijn dat de drie criteria die bepalen of er zaken wordt gedaan. Het klinkt heel simpel maar houd het eens even tegen de lat waarlangs men momenteel beslissingen neemt, in de situatie waarin men vanuit huis met wellicht kinderen op de achtergrond alle ballen in de lucht houdt en probeert de balans maar ook de scheiding tussen werk en privé gaande te houden.

In zo een situatie maakt een vriendelijke zakenpartner die efficiënt je product of dienst levert hét verschil. Je wilt zakendoen met competente, aardige, mensen die fatsoenlijk handelen. Het klinkt heel simpel maar de praktijk is weerbarstig. Zeker in de huidige omstandigheden.

Voor iedere merkhouder denk ik dat het belangrijk is om zijn corporate brand langs deze maatstaf te leggen: is je zakendoen/dienstverlening persoonlijk, tijdig, en van uitstekende kwaliteit? Nog beter, lever je meer dan verwacht? En op maatschappelijk vlak….waar sta je als bedrijf. Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) zijn keywords maar nu niet altijd makkelijk te organiseren. Daar ligt de kans om je te onderscheiden.
Onze oproep: laat MVO projecten niet “versloffen”. Blijf er aandacht aan besteden. We hebben er nu vaak tijd voor!