Wat een mooi nieuws. De Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven is er weer. De DDW is het grootste designevenement in Noord-Europa en presenteert werk en concepten van meer dan 2.600 ontwerpers aan honderdduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland.

Het is een evenement waarbij veelal duurzaamheid en milieuvriendelijke producten op de diverse gebieden van lifestyle, kleding, wonen etc. rijkelijk op veelal creatief en ludieke manier gepresenteerd worden. En al dat moois en nieuws verdient het om beschermd te worden via Intellectuele eigendomsrechten, de soft IP (merken, modellen, auteursrecht) en de harde IP (octrooien).

Hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld de markt voor mode, om er maar eens één item uit te lichten? En dan meer in het bijzonder met merken die goed op duurzaamheid en milieuvriendelijkheid scoren?

Met het groeiende bewustzijn van de consument over dierenmishandeling en de neiging naar milieuvriendelijke consumentenproducten, hebben grote gevestigde merken veganisme geadopteerd door af te zien van producten die gemaakt zijn van dierlijke producten zoals leer, bont, wol, dons en suède. De stoffen die in de veganistische kledingindustrie worden gebruikt, zijn onder meer organisch katoen, linnen, zeewier, hennep, sojabonen, gerecycleerd polyester, kokosvezels, beukenboomvezels en hout. Veel merken promoten de productie van duurzame kleding. Zo bieden ze een eerlijke prijs voor de grondstoffen en een goed salaris voor de textielarbeiders.

Naast de grote gevestigde merken zijn er inmiddels al de diverse merken die goed aan de weg timmeren, zoals bijvoorbeeld:
Waschsbär: dit merk heeft een wasbeer als mascotte en verkoopt eerlijke casual kleding. Het is bovendien het grootste postorderbedrijf van milieuvriendelijke kleding in Duitsland.
Kings of Indigo: dit is een van de meest duurzame jeansmerken ter wereld. Zeker voor jeans is het goed om te weten dat er duurzame alternatieven bestaan, aangezien denim heel belastend is voor het milieu.
Ethletic: dit sneakermerk is vegan, ecologisch en ethisch verantwoord.

Naast de ontwikkeling van het groeiende aantal merken die zich richten op de duurzaamheid is het natuurlijk óók van groot belang deze producten en de naam goed te beschermen via het merk- en modellenrecht. Een naam die staat voor een eerlijk en betrouwbaar product wil niet geassocieerd worden met partijen die deze namen kapen -als ze nog niet vastgelegd zijn- of overeenstemmende namen verzinnen die zowel het product als het merk schade toebrengen. De naam monopoliseren via een merkrecht en het uiterlijk van het product via het modelrecht zijn daar uitstekende middelen voor.

Zo zijn er inmiddels naast de gevestigde soorten merken (woordmerken, beeldmerken, woordbeeldmerken) ook nieuwe soorten toegevoegd (patroonmerken, positiemerken) die tegemoet komen aan een behoefte om terugkerende (uit)vindingen in producten en namen in één keer vast te kunnen leggen. Een blijvend patroon, een blijvende positie van iets verbonden met een product en naam. Een community bouwen rondom je product en je merk is de toekomst!

Wij hebben een team van specialisten die graag verder én meedenken aan het verduurzamen van producten en tegelijkertijd onderzoeken doen en risicoanalyses naar het merk en het uiterlijk van het product, zodat je met een gerust hart met een duurzaam merk en model de markt kunt betreden. Op weg naar een toekomst waarbij stijl en duurzaamheid in één hand gaan!